Den långa natten som upplevelse

Efter tränat och gjort de mesta för att få ett av de mest psykiskt och fysiskt krävande lopp som finns ,så känner man sig nöjd.
mellan januari till precis innan 10mila så han man träna 180timmar inför just det här loppet.
sedan när man står precis på startlinjen och ser sin löpare komma och växla ut en så känner man ett makant lugn inför det som väntar en.

10mila 2010
Det var lätt kyligt och det var lätt vind,gick inte så bra i inledningen för laget,bland de värsta som det någonsin varit,lite skador och sjukdomar har reducerat de mer nattkunniga löparna ifrån lagen.
För första laget var det katastrof och de 4a första inledande sträckorna var inte det roligaste,sedan började vi plocka..de blev slutgiltigen 31a av ca360 lag. Känns lite neråt men vi ge igen nästa år ,eller redan på jukola.
För andra laget så tappade första sträcks mannen när han skadade knät ,lite sorgligt men jag var en av de få som trots allt var posetiv och sa att det är 9sträckor kvar,andra sträckan gick sådär vi tappade yttligare lite,

Sedan sträcka 3,min tur :Långa natten 17km fågelvägen 500meters stigning .uppskattade att jag sprang lite över 2mil under loppets skede.

Jag satte iväg med mina 3meters kliv ut ur stadion och drog om 4-5lag till startpunken (400meter räknas inte in i banlängden)
tog eget vägval till första kontrollen och kommer före en klunga som gick ut före mig.

Kan ta och beskriva för de som inte vet,natt orientering kräver 100%fokus vilket ta på krafterna,det är oftast kallt och man har rätt tunna kläder på sig,kärren och mossarna är blöta och 1kms terräng löpning är som 2½kms väglöpning i känslan.

Går med klungan till 2an ..ska inte beskriva alla kontroller med tanke på det är 30kontroller på banan.

3e kontrollen är en sträcka på 3km igenom skogen .men vi gick ut på väg runt om så sprang nog  4km till sträckan.

Ner mot 16kontrollen så vricka jag foten oturligt i en nerförs backe ,gör ont som fan ,men kan inte stanna nu .
Kämpa vidare med smärta i foten,har även rivit mig vid sidan av ögat och ner mot kinden,men det minns jag inte hur jag har fått.

när man varvat och det är kanske 6km kvar av banan så har man små kramp anfall i ena vaden,mot slutet i båda vaderna.

Mot upploppet så går jag ifrån en klunga jag sprang tillsammans med i slutet av banan,kanske var 400meter spurt ..ge allt vad jag kan i 250meter och titta bakåt över axlen och ser att ingen har orkat hänga med,ta och springer hyfsat fort men lite långsammare in mot mål,roligt att bli 8e snabbaste spurtare på den sträckan ändå.

Kan notera av min erfarenhet att man inte kan sända ut någon oförbered på den sträckan,det var psykiskt och fysiskt krävande,när jag sedan växla ut erik på 4e sträckan så är man på gränsen att svimma av utmattning och måste hänga en stund på kartplanket innan man orka stapla vidare för att komma tillbaka till klubb tältet,och sedan gå och basta ,målgång ca 03.10 ..10mila var underbart som alltid att uppleva och var vaken hela 42timmar ,och slutade med att när man kom hem att man däckade i sängen och sov ut.

NU ska jag sova för jag ska upp och faktiskt jobba imorgon med Bth :)
Natti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0